Nasi najmłodsi uczniowie nie mogli się doczekać, kiedy będą mogli wypożyczać książki z biblioteki. 16 listopada nastał uroczysty dzień pasowania na czytelnika. Pierwszoklasiści śpiewająco zdali egzamin ze znajomości bajek i zasad korzystania z biblioteki szkolnej oraz obiecali, że będą dbali o wypożyczone książki i czytali je będą przy właściwym oświetleniu. Po złożeniu przyrzeczenia zostali pasowani na czytelnika szkolnej biblioteki i wypożyczyli swoje pierwsze książeczki. Tak zaczęła się ich piękna przygoda a właściwie przygody, bo przeżyją ich wiele razem z bohaterami bajek, wierszy i powieści... .
Pasowanie na czytelnika
Projekt o patriotyzmie
Sporo się mówi u nas o patriotyzmie, ale rzadko zadajemy sobie pytanie kim jest prawdziwy patriota. Dzięki projektowi zrealizowanemu przez klasy 5c, 6a i 6b wiemy już, że patriotyzm nie ma nic wspólnego z farbowaniem włosów na biało-czerwono czy rzucaniu haseł o "walce z wrogami ojczyzny". O wiele bardziej wolimy patriotyzm ekologów, ciężko pracujących przedsiębiorców, osób kupujących książki i bilety do teatru czy wykształconych podróżników. Zapraszamy też do galerii zdjęć z wyborów patrioty XXI wieku.
Szlachetna paczka
Zapraszamy do wsparcia szlachetnej paczki:
Pomagamy Hospicjum
Jak co roku w okresie przedświątecznym chcemy pomóc Hospicjum św. Kaliksta I w Tychach.
Zapraszamy wszystkich do udziału w 2 akcjach:
1. Zbieramy ręcznie robione kartki bożonarodzeniowe. Kartki formatu A5 złożone na pół (żeby się zmieściły do koperty). Bez życzeń w środku. Panie prosiły też, aby kartki były ozdobione motywami bożonarodzeniowymi (stajenka, Pan Jezus, Maryja, Józef, Pasterze itd.). Kartki zbieramy do 8 grudnia w bibliotece szkolnej.
2. Zbieramy rzeczy na prezenty mikołajkowe dla dzieci - podopiecznych Hospicjum oraz dla pacjentów przychodni w Hospicjum. Zbieramy słodycze, gry planszowe, przybory szkolne, lalki). Z darów robione będą prezenty mikołajkowe, więc powinny to być rzeczy nowe.
Dary zbieramy najpóźniej do 1 grudnia w bibliotece szkolnej.
Serdecznie zapraszamy do pomocy.
Warto pomagać.
Dni Patrona Szkoły
29 listopada ogłaszamy DNIEM BOHATERÓW KSIĄŻEK NASZEGO PATRONA, a więc przebieramy się za: Koziołka Matołka, Małpkę Fiki-Miki, Pannę z mokrą głową, szaloną pannę Ewę, sprytnego Adasia Cisowskiego, wesołego diabła, Jacka i Placka z księżycem w sieci itd.
W bibliotece szkolnej tego dnia czekać będą zagadki, krzyżówki i rebusy związane z patronem szkoły.
Odbędą się także konkursy: „Mistrz pięknego czytania” i „Dzień z komiksem”.
W dniach 27-30 listopada słuchać będziemy „Przygód Koziołka Matołka” oraz „Legend krakowskich” autorstwa Kornela Makuszyńskiego, do których namalujemy ilustracje.
Zapraszamy do wspólnej zabawy i poznawania Kornela Makuszyńskiego – naszego patrona.
Polska - nasza Ojczyzna
W przeddzień Święta Niepodległości 10.11.2017r. uczniowie klasy 2a wraz z wychowawcą panią Katarzyną Kudzią wzięli udział w lekcji bibliotecznej organizowanej przez tyską Mediatekę. Temat zajęć dotyczył Polski-naszej Ojczyzny. Uczniowie sprawdzili swoją wiedzę na temat naszego kraju, dowiedzieli się najważniejszych informacji o stracie, a potem o odzyskaniu po 123 latach niepodległości przez naszą Ojczyznę i przypomnieli sobie jakie są symbole narodowe Polski. Na zakończenie zajęć każdy z uczestników wykonał białego orła w koronie.
Odwiedziny w Muzeum Śląskim
16.11.2016r. klasa 2b gimnazjum z wychowawcą p. Krystyną Rasińską i p. Izabelą Lubowiecką odwiedziły Muzeum Śląskie w Katowicach, uczestnicząc w lekcji i warsztatach: Teatr Williama Szekspira. Zajęcia poświęcone były teatrowi elżbietańskiemu i późniejszym nawiązaniom do niego. Opiekunka naszych grup w bardzo ciekawy i przystępny sposób przedstawiła i usystematyzowała wiedzę uczniów o najważniejszych cechach budynków teatralnych od czasów antycznych(przypomnienie wiadomości z klasy 1), przez średniowieczne- tu pojawiły się nowe terminy: mansjon czy teatr symultaniczny do teatru elżbietańskiego. Uczniowie dowiedzieli się, jakie były upodobania ówczesnej publiczności, skąd czerpano inspiracje i w jaki sposób wpływały one na kształt tekstu dramatu. Poznali elementy kostiumu przełomu XVI i XVII wieku. W drugiej części zajęć wykonali z papieru własne projekty strojów. Ciekawe zajęcia i piękny budynek teatru zachęciły nas do kolejnych odwiedzin…
Projekt "Dziady wciąż żywe.."
Projekt „Dziady wciąż żywe…” realizowały w tym roku szkolnym klasy 2b i 2e gimnazjum. Przygotowania do realizacji projektu trwały- jak zwykle- kilka tygodni… Po przydzieleniu ról należało przygotować scenografię, dobrać muzykę, stroje, rekwizyty a może oprawę multimedialną… . Kolejny raz przekonałam się, że tego typu działania przynoszą (najczęściej) pożądane rezultaty w postaci wspólnie spędzonego czasu, lepszego poznania się czy wreszcie- tego co najważniejsze- poznania swoich możliwości… . Każdy z uczniów znalazł właściwą dla siebie sferę działania i prawie każdy maksymalnie zaangażował się w przydzielony mu zakres działań. Powstały propozycje odczytania na nowo dzieła A. Mickiewicza. Za każdym razem jest to dla mnie i uczniów czas niezwykle atrakcyjny… Pojawiające się napięcie, emocje sięgające zenitu- niektórzy po raz pierwszy występują w takiej roli- niepewność odbioru, ale przede wszystkim to, co lubię najbardziej- radość z dobrze wykonanej pracy- stanowią o największym sensie tego typu działań szkolnych.
Muzyka po angielsku – Erasmus +
Praca nad projektem Erasmus + to nie tylko wyjazdy, to również … gra na instrumentach. I to dość dziwnych instrumentach. Jeden z nich to rainstick, który, jak jego nazwa wskazuje, brzmi jak padający drobno deszcz, drugi to instrument dęty zrobiony z fragmentów szlauchu ogrodowego. Obydwa instrumenty uczniowie wykonali i ozdobili własnoręcznie i według własnych pomysłów podczas jednego ze spotkań projektowych.
Co mają wspólnego instrumenty z wymianami uczniów? – ktoś mógłby zapytać. Bardzo wiele, bo projekt, który realizujemy w naszej szkole to European survival through CLIL: the rule of 3s. To znaczy, że przyglądamy się najważniejszym elementom przetrwania, czyli wodzie, powietrzu, jedzeniu i schronieniu poprzez lekcje w języku angielskim. CLIL to nauczanie treści właściwych dla różnych przedmiotów, np. muzyki, matematyki, biologii, itd. Po angielsku. Przyjrzeliśmy się zatem powietrzu i wodzie realizując zajęcia z muzyki. Nie na lekcji wprawdzie, tylko na zajęciach dodatkowych, poświęconych pracy nad projektem w poniedziałek 30 października. Najpierw uczniowie wykonali instrumenty dęte, do których instrukcje usłyszeli w języku angielskim i zobaczyli, jak długość kanału, przez który przepływa powietrze zmienia wysokość dźwięku. Następnie obejrzeli filmik po angielsku, aby się dowiedzieć, jak wykonać rainsticks, które wprawdzie nie zawierają wody, ale których dźwięk przypomina kapiącą wodę deszczową.
Ileż było frajdy przy wykonywaniu tych zadań, wszyscy się szczerze zaangażowali, prawie zapomnieli, że czas wracać do domu. A efekty pracy można zobaczyć na zdjęciach i filmikach prezentujących brzmienie instrumentów.
Zbiórka kasztanów i żołędzi
Jak co roku, na przełomie września i października, odbyła się w naszej szkole zbiórka żołędzi i kasztanów. Celem akcji było promowanie nawyków ekologicznych wśród dzieci, wykształcenie wrażliwości na los zwierząt, a także uczenie oszczędnego gospodarowania zasobami przyrody. Zebrane kasztany i żołędzie zostały odebrane przez pracowników Nadleśnictwa Kobiór- Leśnictwo Żwaków. Wszystkim uczniom, rodzicom i dziadkom oraz nauczycielom zaangażowanym w tegoroczną akcję serdecznie dziękujemy.
Koncert pieśni i poezji patriotycznej
„Aby człowiek wiedział dokąd idzie, musi wiedzieć skąd przychodzi. Naród bez historii błądzi, jak człowiek bez pamięci”( N. Davies)
Godzina 10. Szkolna aula. Wiemy, że to Koncert pieśni i poezji patriotycznej… Naszym oczom ukazują się trzy leżące na podłodze dziewczyny… Muzyka zupełnie „ nie w temacie”… Kolejna scena: dwoje sympatycznych uczniów z młodszych klas próbuje rapować a cappella piosenkę” Mam biało- czerwone serce”…
Nasze zadziwienie potęgują dwie uczennice, które głośno komentują swoje niezadowolenie z przebiegu pierwszych kilku minut wydarzenia… Nie są zgodne, bo jedna z nich twierdzi, że każdy ma prawo do świętowania „po swojemu”... Druga chce, by należycie uczcić to święto…
Następuje ta „właściwa” część przedstawienia , którą rozpoczyna wspólne odśpiewanie hymnu państwowego. Przenosimy się do czasów, kiedy Polska nie istniała w sensie fizycznym, „nie tylko rozerwano ja na trzy części: zmieniono w ulotny obłok, wyparowała, rozpłynęła się na w powietrzu, rozbita na miliony cząsteczek”, a państwa rozbiorowe poprzysięgły uroczyście, że nawet nazwę POLSKA na zawsze wymażą z historycznych dokumentów. (kliknij "więcej")Pojawiają się wspomnienia ważnych wydarzeń z historii Polski, pokazujące, że Polacy nigdy nie pogodzili się z rozbiorami: powstanie kościuszkowskie, listopadowe, styczniowe, powstanie Legionów Polskich… w tle obrazy z doskonałej, nietypowej prezentacji ilustrujące te wydarzenia. Słyszymy piękne strofy polskich poetów, którzy „walczyli” słowem, dodając nadziei, wiary, że” Polska będzie wolna”, „nie poddamy się”, „zwyciężymy”!
Między tekstami pojawiają się piosenki o niezwykle mądrych, dających okazję do refleksji słowach:
„Nie przestańmy czcić świętości swoje i przechowywać ideałów czystość, do nas należy dać im moc i zbroję, by z kraju marzeń przeszły w rzeczywistość” czy też inna mówiąca o miłości do kraju, o który walczyły pokolenia ludzi, dla których słowo „Ojczyzna – nie było nic nie znaczącym słowem”. Piosenki w wykonaniu Sebastiana Rzeźnika- naszego absolwenta, uczennicy kl. 3d Weroniki Kieras, Mai Lauer z kl. 2b, Maćka Latosa z 3b i oczywiście szkolnego chóru J zrobiły ogromne wrażenie na wszystkich!
Zawsze, gdy przystępuję do tego typu przedsięwzięć, pojawia się ten sam dylemat: jak zachęcić młodych do pamiętania o przeszłości, świętowania ważnych wydarzeń… Dochodzę do wniosku, że młodzi ludzie najchętniej i najpełniej wypowiadają się poprzez muzykę, to ona łączy ich najbardziej…
Tegoroczny koncert przygotowały: p. Joanna Uznańska- Basoń, p. Krystyna Rasińska, p. Agnieszka Stasica, p. Marcin Wielgat- oprawę muzyczną i p. Regina Lipecka oprawę plastyczną.
Serdeczne podziękowania dla wszystkich aktorów- byliście wspanialiJ
Ps. Niezwykle serdecznie dziękujemy za piękne słowa i łzy wzruszenia- to najlepsza recenzja naszego przedsięwzięcia… J
Mamy kolejną statuetkę
Już trzeci rok uczestniczymy w rejonowej innowacji pedagogicznej "ŚwięTy w służbie nieugięty, czyli ślady miłości w szarej codzienności". 10 listopada odbył się Rejonowy Konkurs Wiedzy o św. Franciszku i św. Klarze dla kl. 4. Przygotowując się do konkursy poznawaliśmy i zaprzyjaźnialiśmy się ze świętymi, ucząc się od nich jak postępować i kochać siebie i nnych ludzi. Gratulujemy Oliwii Paś i Agacie Ziębie z kl. 4b zajęcia I miejsca! Dziewczyny spisały się na medal i zdobyły dla szkoły kolejną statuetkę. Więcej zdjęć TUTAJ.
Zajęcia z biologii
25 października w środę 25-osobowa grupa uczniów i uczennic z klasy 2 a wraz z opiekunkami paniami: Urszulą Michtą i Mirosławą Gawlik brała udział w zajęciach w pracowni biologii katowickiego Pałacu Młodzieży pn.: „Układ pokarmowy”. Wybór tematu zajęć nie był przypadkowy, ponieważ były to aktualne zagadnienia poruszane na lekcjach biologii w szkole. W pierwszej części zajęć uczniowie wzięli udział w prelekcji poświęconej budowie i działaniu układu pokarmowego, a także pracowali z programem komputerowym, z pomocą którego uzupełniali karty pracy. Druga część zajęć poświęcona była wykonywaniu doświadczeń. Uczniowie poznali rolę enzymów trawiennych zawartych w ślinie, wykrywali za pomocą różnych odczynników chemicznych składniki pokarmowe w różnych pokarmach, badali wpływ temperatury na działanie enzymów trawiennych. Zajęcia były bardzo interesującym sposobem na podsumowanie wiadomości o tym jednym z ważniejszych układów w naszym organizmie, jak również ich rozszerzeniem o doświadczenia, które trudno wykonać w warunkach szkolnej pracowni biologicznej. A my już planujemy następne zajęcia w kolejnych miesiącach. Będą to: „Eksperymenty biologiczne”, „Przegląd tkanek roślinnych i zwierzęcych”, „Fotosynteza – jeden z najważniejszych procesów życiowych”, „Wstęp do genetyki”.
Gratulujemy sukcesu
Z przyjemnością informujemy, że uczennica naszej szkoły, klasy 2D (gimnazjalnej) , HANNA KASPRZYCKA wzięła udział w IX Ogólnopolskim Mityngu Jeździeckim Olimpiad Specjalnych w Zielonej Górze. Nasza Hania została złotą medalistką w jeździectwie oraz brązową medalistką w Skokach przez przeszkody. Cieszymy się ogromnie, jesteśmy dumni z osiągnięć naszej uczennicy i gratulujemy ogromnego sukcesu.
Warsztaty językowe EuroWeek
W dniach od 9 do 13 października uczniowie naszej szkoły pod opieką pań Edyty Goc i Sylwii Leśniewskiej uczestniczyli w warsztatach językowych EuroWeek w miejscowości Różanka w Kotlinie Kłodzkiej. Pogoda niestety była w kratkę – chmury i słońce. Mimo to zwiedziliśmy Kłodzko i Bystrzycę Kłodzką. Zajęcia prowadzili wolontariusze z wielu krajów Europy i świata, np. z Łotwy, Urugwaju, Etiopii, Indonezji, Indii, Hiszpanii, Macedonii. Prowadzone były w języku angielskim, nie licząc polskich wstawek, ulubionych przez wolontariuszy polskich słów (pani, chodź, masakra, tragedia, itp.). Uczniowie zawsze świetnie się bawili, śpiewali znane przeboje, było dużo pracy w grupach, kręcenie filmów, reklam, odgrywanie scenek. Były tańce tradycyjne i dyskotekowe, rapowanie i przebieranki, obejrzeliśmy pokaz mody, reklamy nakręcone przez naszych uczniów. Była możliwość poznania kultur tych krajów, z których pochodzili nasi wolontariusze. Uczniowie mogli rewelacyjnie ćwiczyć konwersacje w języku angielskim.
Oprócz nas na obozie językowym uczestnikami były też inne gimnazja i szkoły podstawowe, m. in. z Opola i Ożarowa Mazowieckiego. Była więc okazja do poszerzenia znajomości, kontaktów w tym także międzynarodowych. Teraz uczniowie mogą utrzymywać z nimi kontakt poprzez portale społecznościowe. Mamy nadzieję, że jeszcze tam kiedyś pojedziemy.
SUKCES w Rejonowych Igrzyskach Dzieci w Szachach
18 października odbyły się Rejonowe Igrzyska Dzieci w Szachach.
W zawodach tych uczniowie naszej szkoły zdobyli I miejsce.
Gratulujemy Michałowi Bernackiemu z kl.5c, Annie Cielińskiej, Adamowi Sadeckiemu z kl. 6a, Antoniemu Adamusowi z kl. 3a.
Michał Bernacki zdobył również złoty medal dla najlepszego szachisty zawodów.
T jak Talent - wyniki
To było pełne wrażeń popołudnie. Uczniowie prezentowali swoje talenty: m.in. spiewali, tańczyli, grali na pianinie, a nawet na kubkach. Był też pokaz karate i gimnastyka artystyczna. Jury miało trudne zadanie. Po długiej naradzie jednak zdecydowało. Wyniki szkolnych eliminacji powiatowego konkursu T jak Talent prezentują się następująco:
Kategoria: klasy I - VI:
I miejsce - Wiktoria Przybyła, kl. 4d
II miejsce - Wiktor Szczygielski, kl. 3a
III miejsce - Gabriela Dyc, kl. 1d
Wyróżnienia: Magdalena Tadewicz, kl. 5a, Liliana Rzepczyk, kl. 3a, Tomasz Janiszewski, kl. 4d.
Kategoria: klasy VII i Gimnazjum
I miejsce - Maja Lauer. kl. 2b Gimnazjum
II miejsce - Maja Targosz, kl. 2b Gimnazjum
Wyróżnienia: Wiktoria Dzik i Emilia Zawislak, kl. 7b, Aleksandra Kuras, kl. 2a Gimnazjum.
Serdecznie gratulujemy zwycięzcom. Organizatorzy zdecydowali, że odbędą się od razu finały. Tak więc zwycięzcy będą nas reprezentowali 22 listopada w auli Szkoły Muzycznej w Tychach.
Specjalne wydanie szkolnej gazetki
Zapraszamy do zapoznania się TUTAJ z elektroniczną wersją naszej szkolnej gazetki oraz do wzięcia udziału w konkursie na nową nazwę gazetki. Szczegóły znajdziecie wewnątrz numeru.
W Pracowni Chemii Pałacu Młodzieży w Katowicach - zajęcia pt. „Metale mniej lub bardziej aktywne”
Błyski, wybuchy, iskry i dymy. Tak właśnie spędziła piątek 6 go października grupa uczniów z klas gimnazjalnych na zajęciach pt. „Metale mniej lub bardziej aktywne” w Pracowni Chemii Pałacu Młodzieży w Katowicach, gdzie po raz pierwszy mieliśmy okazję wziąć udział w zajęciach laboratoryjnych. Wszystkie 24 miejsca rozeszły się niemalże „na pniu”. W laboratorium czekało na nas mnóstwo doświadczeń do samodzielnego wykonania. Uczyliśmy się podstawowych technik laboratoryjnych, obsługi pipety i gruszki, bezpiecznego posługiwania się sprzętem laboratoryjnym a potem przyszedł czas na doświadczenia. Robiliśmy gąbkę cynkową, wyciskaliśmy wodór z kwasu a potem sprawdzaliśmy czy się pali (oczywiście pali się, pod warunkiem że przy sprawdzaniu nie uda się utopić zapałki), rozpuszczaliśmy miedź w kwasie azotowym (V), spalaliśmy magnez, obserwowaliśmy błysk i wiele, wiele innych reakcji chemicznych.
Warsztaty z robotyki i fizyki
Dnia 3 października 2017 klasa 4c udała się z wychowawcą p. Bożeną Durkalec i p. Katarzyną Bulą do Pałacu Młodzieży w Katowicach na warsztaty z robotyki i fizyki. Tematem przewodnim był dźwięk. Na zajęciach z fizyki dzieci zaprogramowały działanie czujnika ultradźwiękowego, a na warsztatach z fizyki odkrywały świat dźwięków .
Archiwum Aktualności